We Wrocławiu będzie metro. Miasto wróci do pomysłu jego budowy [ZOBACZ TRASY]

Aż 6 na 9 kandydatów walczących o fotel prezydenta Wrocławia uważa, że w mieście powinno powstać metro. I to w cale nie są pobożne życzenia. Już przed kilkoma laty na zlecenia miasta powstała ekspertyza w tej sprawie. Wykazała, że budowa jest jak najbardziej realna. Znane są nawet potencjalne trasy podziemnej kolei.

Katarzyna Obara-Kowalska (Bezpartyjny Wrocław), Zbigniew Jarząbek (Kukiz’15) i Mieczysław Maj (Wolni i Solidarni) na budowę metra dają sobie 20 lat. Lider przedwyborczych sondaży Jacek Sutryk z Koalicji Obywatelskiej jest nieco ostrożniejszy. Uważa, że metro w mieście powinno ruszyć w ciągu 50 lat, czyli do 2068 roku. Na podobne terminy wskazują Jerzy Michalak (Bezpartyjny Ruch Jerzego Michalaka) i Marta Lempart (Wrocław dla Wszystkich). Tylko troje kandydatów na prezydenta – Małgorzata Tracz (Zieloni), Artur Zborowski (Jesteśmy Stąd) i Mirosława Stachowiak-Różecka (Prawo i Sprawiedliwość) metra we Wrocławiu nie chcą.

Czy rozmowa o metrze we Wrocławiu to przedwyborcze bajki? Niekoniecznie. Już trzy lata temu na wniosek prezydenta Rafała Dutkiewicza wrocławianie w referendum odpowiadali na pytanie, czy miasto powinno rozpocząć przygotowania do budowy metra.- Zgodnie z informacjami płynącymi z Ministerstwa Infrastruktury, pierwsza nitka metra w drugim polskim mieście po Warszawie, ma powstać do 2025 roku – tłumaczył wtedy prezydent. – Niezwykle ważne jest, aby jak najszybciej rozpocząć starania o to, by ta pierwsza linia powstała właśnie we Wrocławiu.
Za budową metra opowiedziało się wtedy 46,7 proc. głosujących. Przeciw było 53,3 proc. Ale formalnie referendum uznano za nieważne, bo wzięło w nim udział tylko 10,56 proc. wrocławian.

Na zlecenie urzędu miejskiego w Polskiej Akademii Nauk powstała analiza, z której wynikało że we Wrocławiu są warunki techniczne do budowy metra. Ile by kosztowało? Według projektów pełna sieć wrocławskich linii metra może liczyć 36 km. Koszt budowy jednego kilometra linii metra waha się od 280 mln zł w Singapurze, przez 430 mln zł w Moskwie, po 670 mln zł w Warszawie. W przypadku Wrocławia dałoby to kwotę około 10-20 mld zł.


SONDA

– zobacz czy wrocławianie chcą metra

VIDEO //get.x-link.pl/d488932d-c92f-e180-093f-679c0683f675,0f8a29fe-bf2f-8be2-697a-39488d3dd86f,embed.html

Według wstępnych planów z 2015 roku, wszystkie trasy metra miałyby się zbiegać w centrum Wrocławia, w okolicy pl. Dominikańskiego (przystanek Stare Miasto). Stąd mielibyśmy dojechać do Nowego Szpitala Wojewódzkiego, Centrum Factory przy Granicznej, na Sępolno, Sołtysowice, Gaj, Krzyki i do Marina.

Możliwe trasy metra we Wrocławiu

Nitka 1
Nowy Szpital Wojewódzki (Stabłowice), Żerniki, Nowe Żerniki (WUWA2), Stadion Miejski, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 2:
Centrum Factory (ul. Graniczna), Nowy Dwór, Muchobór Mały, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 3:
Sępolno, Stadion Olimpijski, Hala Ludowa, plac Grunwaldzki, plac Społeczny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 4:
Sołtysowice, Koszarowa, Kromera, Jaracza, Ogród Botaniczny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 5:
Marino, Różanka, Dworzec Nadodrze, Drobnera, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 6:
Gaj Południe (zajezdnia), Świeradowska, Aquapark, Dworzec Główny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 7:

Krzyki, Carrefour (Hallera), Pretficza, Sky Tower, Komandorska, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Wideo



Źródło by [author_name]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *