Edukacja historyczna w Polsce – czy należy zmienić program nauczania historii?

Edukacja historyczna w Polsce – czy należy zmienić program nauczania historii?  Nauka tego przedmiotu jest od wielu lat obiektem głośnej dyskusji i budzi żywe emocje zarówno wśród polityków jak i „zwykłych zjadaczy chleba”. Na portalu referendum .pl zastanawiamy się czy powinniśmy zwołać ogólnopolskie referendum dotyczące jakości edukacji historycznej w Polsce?

Edukacja historyczna w Polsce – czy potrzebujemy referendum?

Kilka lat temu głośnym echem odbił się strajk byłych, krakowskich działaczy antykomunistycznych w obronie starej podstawy programowej z tego przedmiotu. Wielu, zwłaszcza konserwatywnych polityków domaga się kompleksowego nauczania historii.  Spór o naukę historii staje się tym sposobem sporem ideologicznym, gubiąc gdzieś refleksje nad osnową merytoryczną z tego przedmiotu. Przyjrzyjmy się treści nauczania w naszych podręcznikach, co tam znajdziemy? Opowieści o dzielnych, szlachetnych postaciach i klęskach, które stają się moralnym zwycięstwem. Wszystko czarno na białym, wedle zasady, że Mickiewicz wielką poeta był, koniec i kropka. Przede wszystkim brak tutaj zachęcenia do dyskusji nad danym procesem dziejowym/wydarzeniem/zjawiskiem, indywidulanej próby skonfrontowania się ucznia z nim, dzięki temu uczeń rozwijałby nie tylko kreatywne myślenie ale i formułowanie własnej opinii i interpretacji zjawisk. Przeglądając program nauki historii ma się wrażenie, że większość dawnych ludzi to szlachta i magnaci, gdy w rzeczywistości stanowili niewielki procent społeczeństwa, w którym przeważali pozbawieni praw obywatelskich chłopi, dodatkowo obciążeni powinnościami pańszczyzny. Brak też informacji o innych ‚milczących tj. kobietach czy homoseksualistach ( choć wspomina się o nich przy okazji omawiania czasów antycznych). Niestety wiele programów nauczania historii to nie przekazywanie wiedzy o przeszłości lecz uprawianie polityki historycznej, przemilczając niektóre, aczkolwiek czasami istotne fakty jak np. wygnanie arian czy wspomniana przez mnie pańszczyzna. Nauka tego przedmiotu powinna przede wszystkim polegać na dyskusji, wyjaśnianiu procesów dziejowych a nie bezmyślnym wkłuwaniu dat czy nazwisk .Gdy przywrócimy nauce historii merytoryczność, może więcej uczniów zainteresuje się tym przedmiotem, kto wie?

Klaudia Rogowicz

Wspólnie zastanówmy się, czy w naszym kraju potrzebne jest referendum na trzy pytania, w tym dotyczące JOW, czy może także referendum pod hasłem:  edukacja historyczna w Polsce. Piszcie w komentarzach i głosujcie w pytaniach referendalnych na stronie www.referendum.pl  Zgłaszajcie pytania referendalne,  razem podejmijmy działania nad zmianami w naszym kraju.

Czytaj także: JOW – co to jest?

Najnowsze wiadomości pod hasłem: Edukacja historyczna w Polsce, JOW oraz referendum ogólnopolskie i lokalne tylko na portalu WIADOMOŚCI REFERENDUM 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *